Tirgotāji, kādu noteiktu laiku piedāvājot preces par pazeminātām cenām vai tās pārdodot, likvidējot savu veikalu vai uzņēmumu, jau sen neapstājas tikai pie apzīmējuma „izpārdošana”, bet gan pievieno krāšņus epitetus vai spēlējas ar šī vārda skanējumu vai nozīmi. Šoreiz iemetīsim aci tirdzniecībā – ko aizraujošu mums piedāvā valodas meistari?

Atkarībā no tā, vai izpārdošana saistīta ar kādu gadalaiku, svētkiem vai kādu citu iemeslu, tirgotāji to raksturo ar kādu apzīmētāju. Visbiežāk, protams, manām lielo izpārdošanu, sezonas izpārdošanu, ziemas izpārdošanu. Pēc ASV parauga novembra otrajā pusē arī Latvijā vairākos veikalos ir melnā izpārdošana vai pavisam melnā izpārdošana.

Reizēm gan redzam asprātīgas vārdu spēles ar formu un nozīmi. Vārdā „izpārdošana” priedēklī „iz-” balsīgais „z” nebalsīgā „p” priekšā izrunā kļūst nebalsīgs, proti, dzirdam [ispārdošana]. Tā, balstoties uz šo pozicionālo līdzskaņu pārmaiņu un vārdu nozīmēm, veido vārdu spēli, aizstājot priedēkli „iz-” ar vietniekvārdu „viss” un veidojot salikteni vispārdošana, proti, visa pārdošana. Tiesa, šis nav vienīgais darinājums – ap Lieldienu laiku mums piedāvā lidojumu lielpārdošanu vasarai, izpārdošanu ap Svētā Valentīna dienu dēvē par mīļpārdošanu. Tiek raudzīts arī pēc sinonīmiem, un izpārdošanas vietā atrodam arī iztirgošanu un lieltirgošanu.

Meklējot citas izteiksmes iespējas, bieži rotaļājamies arī ar vārdu „cena” – protams, zemas cenas, viszemākās cenas vai super zemas cenas jau šķiet ierastas. Šīm pievienojas arī karstās cenas, neprāta cenas, trakās cenas, garšīgas ķiršu cenas, saldas cenas, cenu lapkritis, cenu revolūcija, cenu karuselis, cenu kritums…

Ir prieks redzēt, ka labākie mārketinga speciālisti liek lietā asprātīgas vārdu spēles, kuras piesaista mūsu uzmanību un paliek prātā. Valodas iespējas kā allaž ir pārsteidzošas, un tā vien kārojas redzēt, kas jauns un radošs būs skatāms nākamreiz.

Vasilijs Ragačevičs
Skrivanek Baltic direktors

*K. Priedes ilustrācija