PIEKĻŪSTAMĪBAS DIREKTĪVA UN TĀS NOZĪMĪGUMS UZŅĒMĒJIEM?
Lai veicinātu produktu un pakalpojumu piekļūstamību cilvēkiem ar invaliditāti, 2019. gada 17. aprīlī tika pieņemta Eiropas Savienības Piekļūstamības direktīva. Šobrīd dalībvalstis direktīvu ir iestrādājušas to likumdošanā. Savukārt jau pēc pusgada – 2025. gada 28. jūnijā – uzņēmumiem būs jāatbilst direktīvas prasībām.
Lai gan šīs prasības sākotnēji var šķist sarežģītas, pareizais partneris var palīdzēt nodrošināt atbilstību bez liekiem sarežģījumiem. Skrivanek piedāvā ekspertu konsultācijas un risinājumus, kas palīdz uzņēmumiem ne tikai izpildīt prasības, bet arī gūt konkurences priekšrocības, uzlabojot daudzvalodu digitālo pieejamību. Uzņēmumi, kas laikus ieviesīs piekļūstamības prasības, ne tikai izvairīsies no juridiska rakstura riskiem, bet arī paplašinās klientu loku un uzlabos digitālo klātbūtni.
Šajā rakstā aplūkosim sīkāk direktīvas prasības, kā arī to ietekmi uz uzņēmumiem, veidojot un uzturot tīmekļa vietnes. Tāpat izsvērsim arī izmaiņu veicinātās priekšrocības.
Tīmekļa vietņu piekļūstamības prasības
Viens no svarīgākajiem direktīvas aspektiem ir nodrošināt tīmekļvietņu pilnīgu piekļūstamību visām sabiedrības grupām – tostarp cilvēkiem ar invaliditāti. Zemāk ir uzskaitīti galvenie aspekti, kam būtu jāpievērš uzmanība.
Lai nodrošinātu, ka tīmekļvietnes saturs ir skaidri uztverams un atbilst Piekļūstamības direktīvas prasībām, Skrivanek piedāvā teksta saprotamības auditu, kas palīdz identificēt valodas barjeras, sarežģītus formulējumus un nepārskatāmu informācijas struktūru. Mūsu eksperti var analizēt un pielāgot saturu, padarot to vieglāk uztveramu dažādām lietotāju grupām, tostarp cilvēkiem ar kognitīviem vai lingvistiskiem izaicinājumiem. Turklāt, Skrivanek var veikt tīmekļvietņu piekļūstamības pārbaudi, nodrošinot, ka teksts, multivides elementi un navigācija atbilst piekļūstamības standartiem, tādējādi palīdzot uzņēmumiem veiksmīgi ievērot regulatīvās prasības un uzlabot lietotāju pieredzi.
Alternatīvais teksts attēliem
Katram attēlam jābūt aprakstošam ar alternatīvu tekstu (“alt text”), lai lietotāji ar redzes traucējumiem spētu to uztvert, izmantojot ekrānlasītājus.
Pareizu virsrakstu un nosaukumu izmantošana
Tīmekļa vietnēm jābūt loģiski strukturētām. Lapās ir jāizmanto H1, H2 un H3 līmeņa virsrakstus, kas uzlabo navigāciju.
Navigācija ar tastatūru
Jāpastāv iespējai pārskatīt vietni tikai ar tastatūras palīdzību. Tas ir būtiski lietotājiem, kas nevar izmantot peli.
Pietiekams kontrasts un salasāmība
Tekstam un fona krāsai jābūt ar pietiekami lielu kontrastu, lai saturu spētu salasīt arī cilvēki ar redzes traucējumiem.
Piekļūstamas formas un ievades lauki
Visām formām, piemēram, anketā, jābūt skaidri marķētām, kā arī ar atbilstošām aizpildes instrukcijām. Tādējādi tiktu nodrošināts lielāks lietojamības līmenis.
Piekļūstams video un audio saturs
Audiovizuāliem materiāliem jābūt pieejamiem dažādos formātos. Piemēram, video jābūt iestrādātiem subtitriem un audio aprakstiem, savukārt audio saturam jābūt arī tekstuālā veidolā. Šādu, piekļūstamāku saturu spētu labāk patērēt arī cilvēki ar dzirdes vai redzes traucējumiem. Skrivanek piedāvā profesionālu subtitru, audio aprakstu un tekstuālu transkriptu izveidi vairākās valodās, tādējādi nodrošinot kvalitatīvu un piekļūstamu saturu plašākai auditorijai.



CITAS DIGITĀLĀS ATBILSTĪBAS PRASĪBAS
Papildus minētajām tīmekļvietņu prasībām uzņēmumiem ir jāpārliecinās, ka arī e-komercijas platformas, mobilās lietotnes un citas ar klientu apkalpošanu saistītas tehnoloģijas atbilst piekļūstamības prasībām.
Minētās prasības attiecas uz dažādiem digitālajiem produktiem un pakalpojumiem, piemēram:
- internetbanku pakalpojumiem;
- transporta rezervācijas platformām;
- mazumtirdzniecības vietnēm;
- valsts un pašvaldību sniegtajiem pakalpojumiem.
IEMESLI, KĀDĒĻ PIEKĻŪSTAMĪBA IR IZDEVĪGA UZŅĒMUMIEM
Ikkatras izmaiņas var izraisīt pretestību un vēlmi rīkoties kā līdz šim. Tāpat, lai veiktu pārmaiņas, var nākties ieguldīt naudu. Taču piekļūstamības uzlabošanai ir arī ievērojamas priekšrocības, kas uzņēmumiem var būt saistošas.
Plašāks klientu loks
Uzlabojot tīmekļa vietņu un pakalpojumu piekļūstamību, uzņēmumi var sasniegt krietni lielāku potenciālo klientu loku. Pēc Eiropas Komisijas rīcībā esošajiem datiem, Eiropas Savienībā ir aptuveni 87 miljoni cilvēku ar dažāda veida invaliditāti. Savukārt Latvijā vismaz kāda no invaliditātes grupām ir piešķirta vairāk nekā 200 tūkstošiem cilvēku.
Taču šīs izmaiņas neattiecas tikai ļaudīm ar invaliditāti. Piekļūstamība atvieglo pakalpojumu lietošanu arī vecāka gadagājuma cilvēkiem, kā arī personām ar īslaicīgiem funkcionāliem traucējumiem.
Uzlabots SEO, palielināts apmeklētāju skaits
Piekļūstamas vietnes bieži iegūst augstākas pozīcijas “Google” un citās meklētājprogrammās. Skrivanek var palīdzēt ne tikai ar daudzvalodu SEO stratēģiju, bet arī ar precīziem atslēgvārdu tulkojumiem un pielāgošanu dažādiem tirgiem, kas veicina uzņēmuma redzamību un pieejamību globālā līmenī.
Piemēram, attēlu alternatīvais teksts, atbilstoši marķēti virsraksti (ar H1, H2 un H3 līmeņiem) un pielāgots dizains viedierīcēm veicina labāku pozīciju, meklējot ar vietni saistītus atslēgas vārdus interneta pārlūkprogrammā.
Savukārt tas jau tālāk var palielināt vietnes apmeklētāju skaitu. Bet lielāks ieinteresētu apmeklētāju skaits var palielināt pārdošanas apjomu.
Labāka lietotāju pieredzes (UX)
Piekļūstamības uzlabojumi padara vietni vieglāk uztveramu un lietotājiem draudzīgāku. Kad lapu navigācija ir skaidra un saturs viegli uztverams, palielinās lietotāju apmierinātība un iesaiste, piemēram, lemjot par pirkuma veikšanu.



Kā piekļūstamība palīdz daudzvalodu uzņēmumiem?
Uzņēmumiem, kas sniedz savus pakalpojumus vairākās valodās, piekļūstamības uzlabojumi sniedz būtiskas priekšrocības – uzlabojas saziņa ar plašāku klientu loku, kā arī atvieglo darbības uzsākšanu jaunos tirgos.
Labāks daudzvalodu SEO
Lai digitālais saturu būtu ērti lietojams, ir svarīgi nodrošināt, ka alternatīvais teksts, “meta” failu apraksti un virsraksti ir pareizi tulkoti un pieejami dažādās valodās. Tas ne tikai uzlabo vietnes pozīciju meklētājprogrammās dažādās valstīs, bet arī palielina redzamību globālajos meklēšanas rezultātos, palīdzot sasniegt plašāku auditoriju.
Precīzāki automatizētie tulkojumi
Ja vietne vēl nav tulkota dažādās valodās, tad, strukturēti un skaidri marķējot saturu, tiek atvieglots automātisko vai mākslīgā intelekta tulkošanas rīku “darbs”, ļaujot radīt precīzākus un plūstošākus tulkojumus. Piemēram, kad vietnes viesi izmanto interneta pārlūkprogrammu iebūvētos tulkošanas rīkus.
Soļi, kas jāveic uzņēmumiem
Līdz 2025. gada 28. jūnijam uzņēmumiem ir vēl laiks, lai:
- veiktu piekļūstamības auditu – identificētu un novērstu digitālās piekļūstamības trūkumus;
- apmācītu komandu – izstrādātājiem, dizaineriem un satura radītājiem jāzina piekļūstamības standarti;
- atjauninātu vietni un saturu, ieviešot alternatīvos tekstus, sakārtojot virsrakstu struktūru, kā arī izveidojot tastatūras navigācijas un multivides piekļūstamības funkcijas;
- konsultētos ar ekspertiem – sadarbībā ar piekļūstamības speciālistiem iespējams ātri un efektīvi fiksēt, kur nepieciešami uzlabojumi;
- regulāri uzraudzītu un uzturētu atbilstību – pārmaiņu ieviešana prasa laiku, tādēļ pie nosacījumiem ir jāpierod un to izpilde jāuzrauga.
Lai nodrošinātu šo soļu efektīvu ieviešanu, uzņēmumiem ir svarīgi sadarboties ar uzticamiem partneriem, kas pārzina piekļūstamības prasības un var piedāvāt praktiskus risinājumus. Skrivanek palīdz uzņēmumiem veikt pilnvērtīgu piekļūstamības auditu, pārtulkot un lokalizēt saturu vairākās valodās, izveidot piekļūstamus multimediju materiālus un pielāgot digitālo saturu SEO prasībām.
Galvenie izaicinājumi
Uzņēmējdarbībā ir ierasts, ka pārmaiņas var sniegt ne tikai ieguvumus, bet arī zināmus riskus. Šīs izmaiņas nav izņēmumus. Lai veicinātu pārmaiņas, var nākties saskarties ar zināmiem izaicinājumiem.
Papildu izmaksas
Viens no lielākajiem izaicinājumiem, ieviešot piekļūstamības risinājumus, ir papildu izmaksas. Taču lielā mērā šīs izmaksas var uztvert par ilgtermiņa ieguldījumu, nevis tikai izdevumiem.
Informētība un apmācības
Daudzi uzņēmumi vēl nezina piekļūstamības prasībām un to ieviešanas nozīmi. Skrivanek piedāvā apmācības un darbnīcas par daudzvalodu digitālo piekļūstamību, palīdzot uzņēmumiem efektīvāk pielāgoties prasībām un nodrošinot, ka piekļūstamības standarti tiek ievēroti ne tikai latviešu valodā, bet arī citās valodās, kurās uzņēmums darbojas.
Lai nodrošinātu veiksmīgāku pāreju, ir svarīgi veikt darbinieku apmācības, kā arī sadarboties ar šīs jomas ekspertiem. Izglītojot komandu par piekļūstamības standartiem, uzņēmumi var efektīvāk pielāgoties jaunajām prasībām un nodrošināt to ievērošanu ilgtermiņā.
Tehnisko prasību izpratne
Piekļūstamības veicināšanas tehniskā puse var šķist sarežģīta. It īpaši, ja līdz šim kas līdzīgs nav veikts. Kā labs pirmais solis var būt kalpot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas latviešu valodā publicētās starptautiskās piekļūstamības vadlīnijas jeb WCAG (“Web Content Accesibility Guidelines”).
Lai labāk izprastu un ieviestu piekļūstamības standartus, svarīga ir dokumentācijas pielāgošana un tulkošana. Skrivanek var palīdzēt uzņēmumiem, tulkojot un lokalizējot tehnisko dokumentāciju dažādās valodās, kas ir būtiski uzņēmumiem, kas darbojas starptautiskā tirgū un vēlas nodrošināt atbilstību globālajiem standartiem.
Taču, lai iegūtu paplašinātas zināšanas, kā arī konkrētajai jomai un uzņēmumam pielāgotus risinājumus, ieteicams sazināties ar ekspertiem, kas ietaupa uzņēmuma darbinieku laiku, nākot jau ar gataviem ieteikumiem un risinājumiem.
Piekļūstamība var sākotnēji šķist kā slogs, taču, nedaudz ieguldot laiku piekļūstamības uzlabošanā, iespējams piesaistīt lielāku apmeklētāju skaitu, kas savukārt var novest pie palielinātiem pārdošanas rādījumiem.
Ja Jums ir nepieciešama palīdzība, lai iedziļinātos vēl sīkāk piekļūstamības prasību izpildē, droši sazinieties ar Skrivanek vai piesakieties tiešsaistes konsultācijai, lai saņemtu vairāk informāciju par mūsu iespējam sadarboties. Kopā atradīsim Jums pielāgotu risinājumu.