Scroll Top

KAS IR MĀKSLĪGAIS INTELEKTS?

Ar mākslīgo intelektu (MI) mēs neizbēgami saskaramies ik dienu, sākot no mūsu darbībām interneta pārlūkprogrammā, beidzot ar to, ka ar viedierīcēm regulējam ventilāciju birojā, apkuri mājās, mērām savu asinsspiedienu sporta nodarbības laikā un analizējam miega kvalitāti. Šobrīd mākslīgā intelekta temats ir kļuvis īpaši aktuāls, jo pēdējā gada laikā popularitāti sāk iemantot mākslīgā intelekta modeļi, kas ļauj ģenerēt arī saturu, ko ierasti radīja tikai cilvēks, – fotoattēlus, projektu pieteikumus, esejas, dzeju, uzrunas un pat iespēju sarakstes veidā aprunāties. Šis ir tā saucamais stiprais MI (Strong AI), kura mērķis ir radīt tehnoloģiju, kas varētu domāt tāpat kā cilvēks un kurai būtu saprātīgas būtnes apziņa, taču vai tas vispār ir iespējams, un vai zinām, kas ir cilvēka saprāts un kādas ir tā robežas.

Emuāra ierakstu sākām ar to, ka pajautājām labi zināmajam ChatGPT, kas ir mākslīgais intelekts. Lūk, kādu atbildi mēs saņēmām:

“Mākslīgais intelekts ir datorzinātnes nozare, kas nodarbojas ar datorprogrammu un datorsistēmu izstrādi, kas spēj veikt uzdevumus, kas parasti prasīja cilvēka intelektuālās spējas. Mākslīgais intelekts pēta un mēģina radīt datorprogrammas, kas var domāt, mācīties, analizēt, secināt un pieņemt lēmumus līdzīgi cilvēkam. Mākslīgais intelekts aptver vairākas apakšnozares:

  • mašīnmācīšanās: MI apakšvirziens, kas koncentrējas uz algoritmu izstrādi un modelēšanu un ļauj datoram mācīties no datiem un veikt prognozes vai klasifikācijas;
  • dziļā mācīšanās: MI apakšvirziens mašīnmācīšanās jomā, kas izmanto neironu tīklus un dziļos modeļus, lai veiktu sarežģītus uzdevumus, piemēram, attēlu vai runas atpazīšanu;
  • dabīgās valodas apstrāde: algoritmi un programmas, kas ļauj datoriem saprast un analizēt cilvēku valodu, kā arī veikt tulkošanu un veidot dialogu sistēmas;
  • robotika: MI tiek izmantots, lai radītu robotus un ierīces, kuras spēj saprast un reaģēt uz apkārtējo vidi, izpildīt noteiktus uzdevumus un komunicēt ar cilvēkiem.

Mākslīgā intelekta pielietojums ir plašs, tostarp medicīnā, finanšu nozarē, transportā, mākslā un vēl daudzās citās nozarēs. Mākslīgais intelekts turpina attīstīties un potenciāli ietekmēt mūsu ikdienas dzīvi, piedāvājot jaunas iespējas un risinājumus sarežģītiem uzdevumiem.”

Tātad mākslīgā intelekts ir datorzinātnes apakšnozare, kas nodarbojas ar intelektuālas uzvedības automatizāciju, liekot datoriem darīt lietas, ko cilvēki dara labāk. Vienkāršiem vārdiem, ja datorprogramma spēj nonākt pie risinājuma, imitējot cilvēka smadzeņu darbību un domu gājienu, to var saukt par mākslīgo intelektu. Vairāk par to, kas ir MI un kā tas ietekmē mūsu ikdienas dzīvi, raksta turpinājumā.

Mākslīgas valodas

MĀKSLĪGAIS INTELEKTS UN TĀ IESPĒJAS

Eiropas Komisija izšķir divus mākslīgā intelekta veidus: programmatūra (virtuālie palīgi, attēlu analīzes programmatūra, meklētājprogrammas, runas un sejas atpazīšanas datorsistēmas) un datortehnikas ierīcēs iestrādāts MI: robotos, automobiļos, bezpilota lidaparātos, interneta lietotnēs. Mākslīgā intelekta tehnoloģijas pastāv jau vairāk nekā 50 gadu, taču pēdējos gados mākslīgais intelekts piedzīvojis īpaši strauju attīstību. Tas kļuva iespējams, pateicoties jaudīgiem serveriem, kas spēj īsā laikā apstrādāt lielu informācijas datu apjomu. Ir daudz jomu, kur mākslīgo intelektu izmantojam jau pavisam ierasti. Tikai daži piemēri:

Interneta pārlūks un viedie asistenti

Viens no uzskatāmākajiem piemēriem ir mūsu rīcība internetā. Ik dienu atverot interneta pārlūku un meklējot sev interesējošu informāciju, meklētājprogrammas mācās “mēģina iegaumēt, minēt un atlasīt” no plašā ievades datu apjoma, ko ir snieguši citi lietotāji līdz šim, lai piedāvātu tieši mums piemērotus meklēšanas rezultātus. Līdzīgi arī viedtālruņi ar daudzajām lietotnēm un funkcionalitātēm – tie ir kļuvuši par mūsu ikdienas palīgiem un palīdz organizēt ikdienas rutīnu, darbu un biznesu.

E-veikali un pareizā reklāma īstajā laikā

Mākslīgo intelektu plaši izmanto e-komercijā un digitālajā mārketingā. Noteikti būsiet pamanījuši, ka neilgi pēc tam, kad esat paviesojušies kāda zīmola interneta veikalā vai interneta pārlūkā meklējuši sev interesējošu preci, piedāvājumi it kā maģiski parādās uz jūsu Facebook, Instagram lentes. Progresīvākie veikali, kas izmanto MI risinājumus, gājuši vēl tālāk – piefiksējuši, ka esat iegādājušies, piemēram, jaunu viedtālruni, nākamajā reizē piedāvā tieši šim viedtālrunim paredzētus aksesuārus, viedpulksteni un citas kombinējamas preces, nevis vēl vienu tādu pašu tālruni. MI sniedz personalizētus ieteikumus cilvēkiem, pamatojoties uz iepriekšējiem meklējumiem un pirkumiem, vai citu uzvedību tiešsaistē. MI pielietojums tirdzniecībā ir ļoti plašs un ir ļoti nozīmīgs produktu optimizācijā, uzskaitē, loģistikas jomā utt.

Pakalpojumu jomā

Zvanot uz konsultāciju tālruņiem, aizvien biežāk sarunu ar mums sāk sarunu bots, kas atbild uz standarta jautājumiem, bet speciālists pieslēdzas vien tad, ja izvēršas specifiska sarunas tēma un bots vairs nespēj piemeklēt atbildes. Sarunu boti tiek nepārtraukti trenēti un kļūst aizvien gudrāki, un daudzas vienkāršas sarunas tie prot veiksmīgi novadīt bez cilvēka līdzdalības.

Finanšu pakalpojumi

Bankas izmanto mākslīgo intelektu, lai izsekotu naudas pārskaitījumiem un pārbaudītu, vai darījumi ir likumīgi. Aizdomīgo maksājumu izskaitļošanā jau labu laiku tiek izmantoti datorizēti risinājumi, piemēram, MasterCard mākslīgā intelekta un mašīnu dziļās mācīšanās risinājumi meklē krāpnieciskiem darījumiem raksturīgus parametrus un uzrāda tos speciālistiem, kuri šos gadījumus tālāk analizē. Tāpat mašīnmācīšanās algoritmi ieņem lomu biržās, analizējot vērtspapīru kursa izmaiņas un prognozējot cenu svārstības nākotnē. Apstrādājot milzīgu daudzumu datu, mākslīgais intelekts meklē līdzīgus apstākļus iepriekšējos ierakstos un vērtē, kādi attīstības scenāriji tiem ir sekojuši.

Mākslīgais intelekts tulkošanas nozarē

Šobrīd attīstījušās daudzas ar tulkošanas nozari saistītas tehnoloģijas, tostarp automatizēta mašīntulkošana, kas nozīmē, ka tulkojumi kļūst ātrāki un precīzāki. Mākslīgā intelekta atbalstīti tulkošanas rīki, piemēram, Google Translate, Deepl, Microsoft Translator u. c., ir konceptuāli mainījuši tulkošanas nozari, ļaujot viegli tulkot liela apjoma tekstu no vienas valodas citā, tomēr automatizētie tulkotāji ne vienmēr spēj tikt galā ar specifiskām niansēm un kultūras atšķirībām, kā arī jaunām ikdienas reālijām, piemēram, pavisam nesenā pagātnē vienā dienā mūsu sadzīvi mainīja Covid-19, lai automatizētie mašīntulkošanas rīki varētu tulkot par Covid-19, tie ir jāizglīto par to, jāvāc un jāpārbauda liela apjoma dati un jātrenē valodu modeļi. Tādēļ tulkošanas nozarē būtiska loma vienmēr būs sava aroda augsta līmeņa profesionāļiem, kuri nereti būs specializējušies noteikta veida tulkojumos (juridiskajos, medicīniskajos u. c.). Arī mēs publicēšanai vai drukai paredzētus tekstus un dokumentus, kā arī specializētus, konfidenciālus un komplicētus nozaru tekstus vienmēr iesakām uzticēt profesionāliem tulkotājiem un redaktoriem.

Kad izvēlēties mākslīgā intelekta tulkojumus?

Mūsu birojs piedāvā automatizēto tulkojumu pakalpojumus ar Skrivanek NMT rīku, pie kura izveides strādājuši ne tikai Skrivanek valodu speciālisti, bet arī akadēmiķi un dažādu nozaru eksperti. Pie mums pieejami dažādi mašīntulkojuma veidi: automatizēti mašīntulkojumi bez pēcrediģēšanas un automatizēti mašīntulkojumi ar pamata vai pilnu pēcrediģēšanu, kad tulkojums ir līdzvērtīgs cilvēka veiktam tulkojumam.

Automatizētu mašīntulkojumu bez pēcrediģēšanas iesakām izmantot, kad jātaupa laiks un tulkojuma izmaksas un tulkojums nepieciešams savām vai uzņēmuma iekšējām vajadzībām nelielam cilvēku lokam. Ja tulkojums vajadzīgs saziņā ar klientiem, sadarbības partneriem vai kolēģiem, piemērotāks ir mašīntulkojums ar pamata vai pilnu pēcrediģēšanu, ko veiks mērķa valodas dzimtās valodas runātājs vai pārskatīs attiecīgās nozares eksperts, jo mašīntulkotājs pielaiž tā dēvētās “halucinācijas”, proti, piedāvā nepatiesu tulkojumu.

Skrivanek neironu mašīntulkotājs

NĀKOTNES PERSPEKTĪVAS

Mākslīgais intelekts un mīti

Tā kā MI attīstās straujāk nekā ar IT nozari nesaistīti cilvēki spēj aprast un aptvert, ar mākslīgo intelektu saistāma arī virkne mītu. Viens no populārākajiem – MI atņems cilvēkiem darbavietas. Saprotams, ka mums ir bail no straujām pārmaiņām un to potenciālām sekām, tomēr eksperti norāda, ka cilvēki, kuri gatavi profesionāli augt un iegūt jaunas prasmes, nekad nepaliks bez darba. Mākslīgais intelekts atvieglo cilvēku ikdienu, ir palielinājis produktivitāti un nodrošinājis vietu radošumam. Tas nozīmē, ka cilvēkiem darba netrūks, taču mainīsies darba pienākumi un atbildības jomas.

Fantastikas cienītāji modelē arī daudz futūristiskākus scenārijus par to, kā mākslīgais intelekts pārņems pasauli un vadīs cilvēkus, tomēr – lai mākslīgais intelekts spētu “paverdzināt” cilvēkus, šādu lēmumu pieņemšanai būtu vajadzīgas cilvēkam līdzīgas smadzeņu darbības spējas vai apziņa. Neskatoties uz milzīgo zinātnes progresu, apziņa un cilvēka smadzeņu darbības potenciāls joprojām nav izpētīta, tāpēc, kā gan ka datorprogramma to sapratīs labāk par mums? MI ir tikai rīks sarežģītu problēmu risināšanai, pamatojoties uz cilvēka noteiktajām metodēm, algoritmiem un citiem līdzīgiem aspektiem.

No vienkāršiem tekstiem līdz inteliģentām diskusijām

Šobrīd mākslīgais intelekts kļuvis par skolotāju, ceļvedi, asistentu un pat draugu, sniedzot atbildes uz gandrīz katru jautājumu un apliecinot spēju it kā “domāt” (mākslīgais intelekts ir pat nokārtojis vairākus eksāmenus, kas tika atlasīti, lai identificētu cilvēka domāšanas veidu un domāšanas procesu). Eksperti uzskata, ka MI nākotnē sola būtiskas pozitīvas pārmaiņas, tostarp uzlabotu piekļuvi informācijai, izglītībai, veselības aprūpei un transportam. Mākslīgais intelekts kļūs arvien izplatītāks uzņēmumos, apkalpojot gan klientus, gan nodrošinot uzņēmuma iekšējo darbību atsevišķos departamentos, ar MI saistīta izaugsme gaidāma arī veselības nozarē. Taču tas viss prasīs arī vairāk tehnisko zināšanu un uz risinājumiem orientētu sabiedrību. Nevar ignorēt arī ētiskās bažas par MI ietekmi, piemēram, datu aizsardzības problēmām, autortiesību jautājumiem, bažas rada arī atbildība par nepareizu vai kļūdainu informāciju un no tā izrietošās sekas cilvēka darbībās, lietotāju pārlieku lielu paļaušanos uz AI risinājumiem un datu nepārbaudīšanu, kas var novest pie smagām sekām. Pasaule neizbēgami strauji mainās, un mums jāmācās pielāgoties un izmantot iespējas labvēlīgi un atbildīgi, lai veicinātu pozitīvu attīstību.